تبریک عمر
پایگاه تحقیقاتی اسلام تکس
اثبات اسلام ، تشیع و پاسخ به شبهات + اسناد تصویری و اینترنتی

تبریک عمر به امام علی علیه السلام در غدیر !

پس از اینکه حضرت رسول (ص) حدیث غدیر را فرمودند ، عمر بن خطاب به امام علی (ع) گفت:
بَخٍ بَخٍ لَكَ يَابْنَ أَبِي طَالِبٍ أَصْبَحْتَ الیوم مَوْلايَ وَمَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ
گوارا باد بر تو اي فرزند ابی طالب! تو امروز مولاي من و مولای همه ی مسلمین گردیدی.
این حدیث که به خوبی معنای واقعی حدیث غدیر را روشن می کند ، در کتب اهل سنت از 6 تن از اصحاب روایت شده است:
اول: ابوهریره
تاریخ بغداد للخطیب البغدادی - ح  2775 با سند صحیح
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=717&hid=2775&pid=362079
ألبانی این حدیث را به خاطر وجود مطر الوراق و شهر بن حوشب در سند آن تضعیف کرده است!!
شهر بن حوشب:
 او از روات صحیح مسلم ، سنن اربعه و بخاری در کتابهای غیر از صحیحش است .
تهذیب الکمال للمزی - شهر بن حوشب الأشعری ابوسعید
http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=1857&pid=648831
بزرگانی مثل یحیی بن معین ، احمد و بخاری او را توثیق کرده اند :
شرح سنن الترمذی - کتاب الاستئذان و الآداب - باب ما جاء فی التسلیم علی النساء - ح 2697
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=5177&idto=5178&bk_no=56&ID=1701
شمس الدین ذهبی نیز او را توثیق کرده است :
ذکر اسماء من تکلم فیه وهو موثق - ج 1 ص 265 ش 162
http://lib.eshia.ir/40464/1/265
و حافظ ابن حجر عسقلانی او را حسن الحدیث دانسته است :
فتح الباری - ج 3 ص 79 در شرح حدیث 1132
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=52&ID=2192
حافظ هیثمی نیز حدیث شهر را حسن دانسته است :
مجمع الزوائد و منبع الفوائد - ج 1 ص 294 ح 7562
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=87&ID=1519&idfrom=7313&idto=7777&bookid=87&startno=266
مطر الوراق:
ذهبی می گوید : فمطر من رجال مسلم، حسن الحديث
میزان الاعتدال فی نقد الرجال للذهبی - ج 4 ص 127 ش 8587
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/3309_ميزان-الاعتدال-الذهبي-ج-٤/الصفحة_126#top
و در کتاب دیگرش او را توثیق می کند :
ذکر اسماء من تکلم فیه وهو موثق للذهبی - ج 1 ص 485 ش 329
http://lib.eshia.ir/40464/1/485
البته بخاری نیز سخنی را از او در تفسیر قرآن نقل کرده است :
صحیح البخاری - ج 6 ص 2744
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?idfrom=7224&idto=7225&bk_no=0&ID=4082
دوم: براء بن عازب
مسند احمد بتحقیق حمزة الزین - ج 14 ص 185 و 186 ح 18391
http://s1.picofile.com/file/7965265806/بیعت_عمر_در_غدیر.jpg
حمزه الزین محقق کتاب مسند احمد ، سند یکی از روایات را حسن و دیگری را صحیح دانسته است.
فضائل الصحابة احمد بتحقیق وصی الله بن محمد عباس - ح 1042 با تصحيح حدیث
http://s2.picofile.com/file/7966953973/تبریک_عمر.jpg
ملا على قاری هروى بعد از نقل و شرح اين روايت مى‌گويد:
رواه أحمد) أي في مسنده، وأقل مرتبته أن يكون حسنا فلا التفات لمن قدح في ثبوت هذا الحديث)
اين روايت را احمد در مسند خود نقل كرده است، كمترين درجه اين حديث اين است كه «حسن» باشد؛ پس سخن كسانى كه به اين روايت ايراد گرفته‌اند، ارزش توجه ندارد.
مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح - کتاب المناقب و الفضائل - باب مناقب علی.. - ، در شرح ح 6103
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=79&ID=292&idfrom=12109&idto=12150&bookid=79&startno=16
ابن کثیر این روایت را نقل کرده و آن را رد نمی کند:
البداية والنهاية لإبن کثیر - ج 11 ص 73 
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=59&ID=874
سند روایت احمد بن حنبل  ، ابتدا از شیخش عفان بن مسلم می باشد که او از روات بخاری و مسلم و سنن اربعه می باشد و لذا در توثیق او تردیدی نیست.
سند دیگرش ابتدا از هدبة بن خالد است که او نیز از روات صحیح بخاری و مسلم است فلذا از نظر اهل سنت ثقه می باشد.
ادامه ی سند ، از حماد بن سلمه تا براء بن عازب نیز همان سند ابن ماجه در سننش در مورد حدیث غدیر است که ألبانی آن را تصحیح کرده است :
صحیح ابن ماجة للألبانی - ج 1، ص 26، ح 113
http://islamport.com/w/alb/Web/3135/93.htm
سوم: ابن عباس
فخر رازی ضمن بیان یکی از اقوال نزول آیه ی ابلاغ به صراحت بیان می دارد :
العاشر : نزلت الآية في فضل علي بن أبي طالب عليه السلام ، ولما نزلت هذه الآية أخذ بيده وقال : ( من كنت مولاه فعلي مولاه الّلهم وال من والاه وعاد من عاداه ) فلقيه عمر رضي الله عنه فقال : هنيئاً لك يا ابن طالب أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة ، وهو قول ابن عباس والبراء بن عازب ومحمد بن علي
تفسیر فخر رازی - ذیل آیه ی ابلاغ در العاشر
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=132&ID=2171
علامه آمرتسری حنفی نیز می نویسد :
عن ابن عباس قال : نزلت هذه الآية يا أيها الرسول بلغ .... فقال عمر : بخ بخ يا علي أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة .أخرجه أبو نعيم والثعلبي.
أرجح المطالب في عد مناقب أسد الله الغالب أمير المؤمنين علي بن أبي طالب - ص 67
چهارم: زید بن ارقم
الحاوی للفتاوی للسیوطی - ج 1 ص 91 به نقل از احمد بن حنبل
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=130&ID=69
پنجم: ابو سعید خدری
عن أبي سعيد الخدري أن هذه الآية نزلت في فضل علي بن أبي طالب رضي الله عنه وكرم الله وجه يوم غدير خم , فأخذ رسول الله صلی الله علیه و سلم بيده وقال ( من كنت مولاء فهذا عليّ مولاه . اللهم وال من والاه وعاد من عاداه ) . فلقيه عمر وقال : هنيئاً لك يا ابن أبي طالب أصبحت مولاي ومولى كل مؤمن ومؤمنة
وهو قول ابن عباس والبراء بن عازب ومحمد بن علي
تفسير غرائب القرآن ورغائب الفرقان للنیسابوری - ج 2 ص 616
http://ar.lib.eshia.ir/41755/2/616
ششم: سعد بن ابی وقاص
ولما سمع أبو بكر وعمر ذلك قالا فيما خرجه الدارقطني عن سعد بن أبي وقاص أمسيت يا بن أبي طالب مولى كل مؤمن ومؤمنة
فیض القدیر شرح جامع الصغیر للشوکانی - ج 6 ص 282 رقم 9000
http://shiaonlinelibrary.com/الكتب/2292_فيض-القدير-شرح-الجامع-الصغير-المناوي-ج-٦/الصفحة_282#top
ابن حجر هیثمی این روایت را مسلّم دانسته و به آن علیه شیعه استدلال کرده است!
الصواعق المحرقة على أهل الرفض والضلال والزندقة - ج 1 ص 110
http://islamport.com/w/aqd/Web/2580/103.htm
اجماع جمهور بر صحت روایت تبریک عمر
ابو حامد غزالی دانشمند بزرگ اهل تسنن می گوید:
واجمع الجماهير على متن الحديث من خطبته في يوم عيد غدير خم باتفاق الجميع وهو يقول: «من كنت مولاه فعلي مولاه» فقال عمر بخ بخ يا أبا الحسن لقد أصبحت مولاي ومولى كل مولى فهذا تسليم ورضى وتحكيم...
از خطبه‌هاى رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) كه همه ی مسلمانان بر متن آن اتفاق دارند خطبه ی غدير خم است . رسول خدا فرمود: هر كس من مولا و سرپرست او هستم، على مولا و سرپرست او است. عمر پس از اين فرمايش رسول خدا (صلى الله عليه وآله وسلم) به على (عليه السلام) گفت:
تبريك، تبريك، اى ابوالحسن، تو اكنون مولای من و مولاى همه ی مولاها شدی.
اين سخن عمر حكايت از تسليم او در برابر فرمان پيامبر و امامت و رهبرى على (عليه السلام) و نشانه رضايتش از انتخاب على (عليه السلام) به رهبرى امت دارد ...
سر العالمين وكشف ما في الدارين - ج 1 ، ص 4
http://islamport.com/w/akh/Web/240/4.htm
مجموعة الرسائل امام غزالی - ص 483
http://valiasr-aj.com/fa/page.php?bank=question&id=25340

عطار نیشابوری هم در شعری که درباره ی غدیر سروده است ، به این حقیقت نیز اشاره کرده است :
پس عمر برخاست گفتا يا علي *** بر سر خلقان تو گرديدي ولي 
هم به قول اين شه آخر زمان *** گشتي آخر تو اميرمومنان
من ولاي تو به جان کردم قبول *** زآن که هستي اين زمان نور رسول 
چون عمر راند اين معاني بر زبان *** من ندارم از تو اين معني نهان 
گفت بادت اين مبارک بوالحسن *** که شدي مولاي جمله مرد و زن 
چون عمر بوبکر هم اقرار کرد *** رو سيه شد هر که او انکار کرد
مظهر العجایب عطار نیشابوری


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط حسین